Resumen del libro
Aquest llibre té un doble objectiu: per una banda presenta de forma detallada la configuració del marc jurídic que regula les universitats públiques catalanes, tant des del punt de vista de l'entramat institucional com a partir del repartiment de competències i relacions que s'estableixen entre els diferents òrgans generals universitaris.
En segon lloc, es tracten dos dels problemes més actuals que afecten directament les nostres universitats. Un deriva de la necessitat d'emprendre una reforma que permeti l'adequació d'aquestes institucions a les demandes de la societat. Les estructures actuals i el seu marc d'actuació són hereus directes, amb pocs canvis, d'un sistema universitari que tenia com a objectiu básic la formació de les elits i la recerca básica, amb poca atenció a la transferència de tècniques i coneixements cap a l'exterior. Es presenta un estudi dels canvis que cal afrontar per configurar unes universitats capaces d'interactuar de forma ágil i eficient amb el seu entorn.
El segon problema d'actualitat fa referència als canvis que les noves lleis básiques de procediment administratiu i del sector públic (Lleis 39 i 40 de 2015) han introduït en les universitats públiques, unes institucions que amb la seva entrada en vigor han deixat de tenir la consideració d'administracions públiques. Aquest canvi ha suposat, per inesperat i per les seves importants implicacions, un sotrac en l'activitat institucional i administrativa de les universitats. S'estudia aquí el significat i l'abast d'aquests canvis i s'intenta aportar llum sobre com ha d'adequar-se l'actuació de les universitats a aquesta nova situació.
Capítol 1. Les universitats públiques i la seva configuració
1.1. El marc constitucional de la institució universitària
1.2. La configuració estatal en la Llei Orgànica d’Universitats
1.3. La regulació legal catalana i la Llei d’Universitats de Catalunya
1.4. El Sistema Universitari de Catalunya
1.5. L’estructura de govern als Estatuts de les universitats
Capítol 2. La universitat i les seves funcions
2.1. Les tasques assignades a la Universitat en el marc normatiu
2.2. Distribució de tasques als òrgans de govern general
2.3. Les relacions entre els òrgans de govern general
Capítol 3. Una revisió de l’estructura de govern per respondre a les necessitats actuals
3.1. La governança i els objectius de la universitat
3.2. L’estructura del govern universitari
3.3. La necessitat de revisar l’autonomia universitària
Capítol 4. Problemes derivats de la no consideració de la universitat com a Administració pública per les Lleis 39 i 40 de 2015
4.1. L’exclusió de les universitats de la condició d’Administració pública
4.2. Cal una regulació administrativa específica per a les universitats?
4.3. L’actuació administrativa universitària sota les lleis 39 i 40 de 2015